سوراخ تیغه بینی

سوراخ تیغه بینی

سوراخ بینی : تیغه میانی بینی یکی از اجزای این حوزه است که در وسطی ترین بخش بینی جای دارد

این تیغه حالت متقارن داشته و بخش های راست و چپ بینی را هم جدا می کند به مدد وجود تیغه بینی ، عمل تنفس از هر دو بخش تعادل می یابد و حس بویایی متوازن می شود .

تیغه مذکور در بخش خارجی ساختار غضروفی داشته و در بخش داخلی تر ، ساختار استخوانی دارد . متاسفانه برخی دلایل موجب بروز مشکلات و ایراداتی در ساختمان تیغه میانی بینی می شود .

یکی از این مشکلات عبارتند از پیدایش سوراخ تیغه بینی این مشکل دلایل متعددی دارد که در ادامه به بررسی ابعاد این موضوع می پردازیم .

سوراخ تیغه بینی

دلیل پیدایش سوراخ تیغه بینی :

مهم ترین و شایع ترین دلایل پیدایش این مشکل به شرح زیر است :

– حوادث و سانحه های اتفاقی که موجب اعمال ضربه به تیغه بینی می شود ، اگر مشکل جمع شدن خون و تراکم لختگی های به وجود آمده در اسرع وقت درمان نشود ، به دلیل ترکیب لهیدگی تیغه بینی با تجمع خون و بروز عفونت ، ممکن است تیغه میانی تخریب شده و یا سوراخ در آن پدید آید .

– اعمال جراحی غیر تخصصی نیز یکی دیگر از دلایل بروز سوراخ تیغه بینی است . چنانچه جراح بینی از تجربه و تخصص کافی برخوردار نباشد ، ممکن است طی عمل جراحی زیبایی بینی یا جراحی عملکردی ، تیغه بینی تحلیل رفته و ضعیف شود که در نتیجه این امر شاهد پدید آمدن سوراخ در این بخش خواهیم بود .

– ابتلا به برخی بیماری ها همچون رماتیسم یا بیماری های گرانولوماتوز چون وگنر و جذام موجب رسیدن صدمه به بافت های بدن می شوند که در این شرایط سوراخ شدن تیغه بینی نیز امکانپذیر است .

سایر علل : خشک شدن بینی ، دستگاری های متعدد ، سوزاندن رگ بینی برای جلوگیری از خونریزی و باقی دلایل ناشناخته موجب بروز سوراخ در تیغه بینی خواهد شد .

علایم و نشانه های بیماری :

متداول ترین علایم سوت کشیدن بینی به هنگام تنفس ، گرفتگی بینی ، ترشح مواد چسبناک و بدبو ، خونریزی ، تغییر شکل بینی و فرم زین اسبی .

درمان :

برای درمان این عارضه می توان از روش های جراحی و غیر جراحی کمک گرفت . روش غیر جراحی شامل چرب کردن بینی ، به کمک پمادهای به خصوصی که پزشک تجویز می کند . روش جراحی بینی شامل اصلاح تیغه بینی با کمک بافت غضروف اضافه و یا پروتز است اگر سوراخ بینی بزرگ شده باشد ، جراحی پیچیده تر و دشوارتر می شود می توان برای درمان مشکل سوراخ تیغه بینی ، با منتقل نمودن دو لایه مخاط در دو بخش بینی و پیوند غضروف ، سوراخ های کوچک را برطرف کرد.

Call Now Button