آندوسکوپی سینوس ها

آندوسکوپی سینوس ها :

آندوسکوپی سینوس ها برای شناسایی و درمان مشکلات این حوزه دارای دو کاربرد اساسی است : کاربرد درمانی و کاربرد تشخیصی .

آندوسکوپی سینوس ها

کاربرد درمانی :

آندوسکوپی سینوس ها با هدف درمان عموما داخل اتاق عمل و تحت بی حسی انجام می شود که برای این روش می توان از بی هوشی نیز بهره گرفت . بیماری سینوزیت موجب بروز نارسایی در تخلیه موارد مترشحه و گرفتگی سینوس ها شده که در پی این امر انسداد راه های هوایی سینوس به وجود می آید. گرفتگی های راه های هوایی سینوس ها عموما به دلیل ورم مخاطی ایجاد می شود این ورم ها گاه منشا عفونی داشته گاه حساسیت و در مواردی به علت منحرف بودن تیغه بینی ایجاد می شود طی روش آندوسکوپی بینی و سینوس می توان این دلایل را شناسایی کرده ودرمان نمود. حتی در این راهکار می توان پولیپ های بینی و سینوس را بررسی کرد و سایز کانال های هوایی و بویایی را سنجید.

کاربرد تشخیصی :

بخش مهمی از مشکلات و نارسایی های سینوس که در ام آر آی و سی تی اسکن به وضوح مشخص نمی شود به آسانی با روش آندوسکوپی شناسایی می شوند ؛ مزیت مهم آندوسکوپی سینوس ها در بی نیازی این روش از اشعه ها و امواج آسیب رسان است که می توان به دفعات متعددی از این روش بهره گرفت . این تکنیک برای تشخیص منشا مشکلاتی چون خونریزی غیر طبیعی بینی ، پولیپ ، گرفتگی گوش ، آدنوئید نشت مایعات مغز ، رفع نارسایی بویایی ، دلایل سردرد و بدبویی دهان کاربرد گسترده ای دارد. به دلیل عوارض کم آندوسکوپی سینوس ها و بینی می توان پس از اتمام طول درمان و یا حین درمان های ساده از این راهکار به کرات بهره برد. از روش تشخیصی آندوسکوپی می توان بدون بی هوشی استفاده کرد که این روش به شکل سرپایی نیز قابل انجام است که در کلینیک یا مطب پزشک به راحتی قابل اجراست انجام تشخیص آندوسکوپی سینوس ها و بینی حتی برای کودکان نیز امکانپذیر است که حدودا 10 الی 15 دقیقه زمان بر است.

بهره گیری از آندوسکوپی سینوس ها و بینی در موارد دیگر :

به غیر از درمان سینوزیت می توان از این روش برای انجام جراحی های دیگر نیز استفاده کرد که به دلیل سبکی جراحی آندوسکوپی بخش های مجاور ناحیه مورد عمل سالم و دست نخورده به جای می ماند. علاوه بر این برای ارزیابی وضعیت سینوس ها و درمان و تخلیه آنها نیز این راهکار راهگشاست . حتی می توان از روش فوق برای برداشتن برخی تومورهای پایین جمجمه نیز بهره گرفت موارد و بیماری های دیگری که با آندوسکوپی قابل رفع هستند عبارتند از : نشت مایع مغزی مابین محدوده مغز و بینی ، تومور سینوس ، غده هیپوفیز و پارگی مخاط .

با تشکر مدیریت سایت دکتر محمد اسماعیل هادی زاده جراح و متخصص گوش و حلق و بینی .

Call Now Button