تورفتگی پره های بینی

تورفتگی پره های بینی :

چنانچه شخصی در اثر جراحی بینی دچار مشکل تورفتگی پره های بینی شده باشد می تواند با کمک جراحی ترمیم بینی این مسئله را رفع نماید البته لازم است پزشک جراح متخصص در این امر تجربه کافی داشته باشد چراکه اکثر جراحی های ترمیمی بسیار پیچیده و دشوار است و ممکن است بافت های بینی از دسته رفته و حذف شده باشند تورفتگی پره های بینی ناشی از جراحی بینی اولیه به دلیل برداشت غضروف زیادی توسط جراح است این عارضه در موارد حادتر موجب بروز اختلال در عمل دم و بازدم بیمار می شود که در پی این اختلال مشکلات مغزی و عفونی متعددی به مرور زمان پدیدار خواهند شد سردردهای پی در پی ، عفونت سینوس ها و پولیپ سینوس و بینی ، از این گرفتگی ها و عدم تنفس مناسب بینی به وجود می آید.

ترمیم بینی

پره ها و دریچه خارجی بینی :

دریچه خارجی بینی در جراحی بینی بخش مهمی از این عضو می باشد که پزشکان متخصص سعی در حفظ وضعیت طبیعی و عملکردی آن در طول  عمل بینی دارند اگر این دریچه ها در جراحی قبلی دچار تغییرات شدیدی شده باشند ، تورفتگی پره های بینی به وقوع می پیوندد که علاوه بر ظاهر ناشایست ، عملکرد معمول بینی را نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.  همان طور که از نام آن پیداست ، دریچه خارجی در ناحیه خارجی تر بینی قرار دارد و دریچه داخلی از دید مصون است دریچه خارجی از غضروف های سر بینی و غضروف های پره بینی تشکیل شده و به هم خوردن حالت مناسب این بخش ها موجب انسداد بینی خواهد شد. گرفتگی دریچه خارجی در بینی های کشیده بیش از سایرین اتفاق می افتد و عموما به راحتی درمان می شود. تورفتگی پره های بینی می تواند در اثر مشکلات مادرزادی یا وراثت نیز به وجود آید.

درمان :

برای درمان این عارضه تنها راه جراحی بینی یا جراحی بینی ترمیمی است . تورفتگی پره های بینی به دلیل ضعف بافت های غضروفی بوده که برای رفع آن می توان بافت های غضروفی دیگری را جایگزین بخش های از دست رفته نمود برای تامین بخش های کمبود غضروف می توان از گرافت استفاده کرد به این ترتیتب که سایر نواحی بدن با اهدای غضروف ، میزان مورد نیاز را در اختیار فرد می گذاررند . مهم ترین بخش هایی که می توانند برای ترمیم بینی گرافت اهدا کنند عبارتند از : تیغه میانی بینی ، گوش خارجی و قفسه سینه ؛ البته غضروف تیغه میانی بینی اهمیت بیشتری داشته و در صورت وجود اولین گزینه انتخابی جراحان برای تامین بخش های از دست رفته است. این جراحی نیازمند ظرافت ، تبحر و توان تجربی جراح بینی است .

با تشکر میدیرت سایت دکتر محمد اسماعیل هادی زاده جراح و متخصص گوش و حلق و بینی .

Call Now Button